TheThailand accomplishment..

1kommentarer

Jag vet inte vad ni gör på era semestrar men jag tycker i alla fall att det är en utmärkt tid för att läsa en del böcker. Vissa kan inte förstå hur man kan läsa så mycket som jag gör och blir rastlösa bara av att se på en bok (kanske kan de lyckas med att läsa ut en bok på hela semestern).. Själv blir jag rastlös av att bara sola. Hur är ni?

Jag läste i alla fall nio böcker under två veckor i Thailand:

The catcher in the rye - JD Salinger
(Skoluppgift för engelskan. En modern klassiker som jag både älskar och hatar.)
Harry Potter och dödsrelikerna - JK Rowling
(Äntligen hade jag tid att öppna upp den sista boken om Harry, den har stått hemma hela hösten och jag har inte haft tid för den förrän nu. Underbar!)
Den du inte ser - Mari Jungstedt
(Deckare på Gotland. Kriminalkommisarie Anders Knutas med kollegor undersöker bisarra kvinnomord som sätter skräck på hela ön.)
I denna stilla natt - Mari Jungstedt
(En alkoholiserad föredetta fotograf mördas i sitt mörkrum i källaren, mördaren har letat efter något. En ung tjej försvinner helt plötsligt och polisen undrar om de båda händelserna hör ihop.)
Smuts - Katarina Wennstam
(Stark bok om sexhandel skrivet i romanens form. Man ska veta att det finns överallt och att det bara är tjejerna som utsätts för det som skadas. Straffen finns nämligen inte för torskar, det är tolererat vårt moderna samhälle.)
Odjuret - Anders Roslund & Börge Hellström
(En journalist och en grundare av Kriminellas Revansch I Samhället bestämde sig för att skriva en kriminalroman för att belysa problem som finns i samhället. Deras debut ställer frågan om vems liv som är mer värt.)
Box 21 - Anders Roslund & Börge Hellström
(Andra boken, samma form, ny frågeställning - När brottsoffret blir förövare är det då rätt? Har en död människa rätt att tala?)
Glitterspray och 99 andra klintbergare - Bengt af Klintberg
("Populär benämning på ett slags moderna vandringssägner, som av många uppfattas som sanna"  har nu fått benämningen klintbergare efter författarens efternamn.  Här slår han hål på 100 myter som: varför man inte ska bada en timme efter maten..)
Edward Finnigans upprättelse - Anders Roslund & Börge Hellström
(En bok om meningen med dödsstraffet..)

1 kommentarer

mickis

16 Jan 2008 15:38

Hur går det med Candide som du ska läsa ut och återberätta för mig? haha ;)

Kommentera

Publiceras ej