Sök och du skall finna..

1kommentarer

Jag har letat länge efter den här låten. Det var flera år sedan jag hörde den och tyckte att beaten var fantastisk. Många med mig tror nog också att det är en man som sjunger men det är en kvinna - Mavis Staples, född 1937, sångerska och medborgarrättsaktivist. När jag hittat låten hörde jag att det var så mycket mer än bara en låt, det var också en protest.
Eyes on the prize och 99 ½ från skivan We´ll never turn back beskriver så mycket och som Patrik Forshage säger i sin recension av skivan: "Mavis Staples är pissed off.(...)Hon är förbannad över att politikerna fortfarande skiter i befolkningen, senast i New Orleans. Hon har ingen längtan till pension och hon är mer än redo att vittna."
I denna video visas det som hände under May Day March 2007 i Los Angeles. Och vi som trodde att polisbrutaliteter var "a thing of the past."

Ta det som en skön låt av en underbar soul-sångerska om du inte orkar engagera dig..


Mavis Staples -  99 and ½

1 kommentarer

Erica,

20 Jan 2008 20:28

Åh det skulle vara jättesnällt :)
Tackar!

Kommentera

Publiceras ej