And the Oscar goes to..

2kommentarer

...i enlighet med Oscarsgalans signum - tacktalen - skulle jag nu vilja ta tillfället i akt att tacka.

Tack så otroligt mycket The Writers Guild of America att ni löste krisen och godtog medlarnas bud i konflikten, det var nämligen vad som stod i Oscarns väg länge. Tack också till den underbara kanal 9 som även i år kommer att sända galan. Vad skulle jag ha gjort annars? Det skulle ha blivit en förtvivlad start på sportlovet i alla fall.

Den 24 februari klockan 2.00 börjar uppsnacket och intervjuer från röda mattan, som vanligt börjar själva galan vid 3.00, har jag räknat rätt så är klockan 20.00 i Kalifornien då.
Jag kan knappt vänta tills jag hör: Live from Kodak Theatre in Los Angeles, it´s the 80th annual Academy Awards. Your host for the evening is Jon Stewart.

Här är några av de nominerade:

Bästa manliga huvudroll:
Viggo Mortensen ("Eastern promises")
George Clooney ("Michael Clayton")
Daniel-Day Lewis ("There will be blood")
Tommy Lee Jones ("In the valley of Elah")
Johnny Depp ("Sweeney Todd: The demon barber of Fleet street")

Här hoppas jag på George Clooney för sin roll som/i Michael Clayton, som jag inte hunnit se änmen jag litar på att han gör sitt bästa. Vilket räcker för käre George...(Efter fredag kanske jag tycker Johnny också eftersom jag ska se Sweeney Todd.)

Bästa kvinnliga huvudroll:

Cate Blanchett ("Elizabeth: The golden age")
Julie Christie ("Away from her")
Marion Cottillard ("La vie en rose")
Laura Linney ("Tha savages")
Ellen Page ("Juno")
Någon av de kända kvinnorna som porträtterat andra kända kvinnor kommer att vinna statyetten. Alltså Cate Blanchett eller Marion Cotillard som spelade Queen Elisabeth respektive Edith Piaf.
Bästa film:
"Försoning"
"Juno"
"Michael Clayton"
"No country for old men"
"There will be blood"
Försoning är en sådan film som jag vill(och ska) se, jag tror även att teamet bakom en annan film med Keira Knightley i huvudrollen har skapad denna film. Är den hälften av vad Stolthet & Fördom var så ska den vinna.

Bästa manliga biroll:
Javier Bardem ("No country for old men")
Philip Seymour Hoffman ("Charlie Wilson's war")
Casey Affleck ("The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford")
Hal Holbrook ("Into the Wild")
Tom Wilkinson ("Michael Clayton")

Philip Seymour Hoffmans humoristiska(?) karaktär i Charlie Wilson´s war ska belönas. Se denna replik bara:
- What is US strategy in Afghanistan?
- Well, strictly speaking we don´t have one. But we´re working hard on that.
- Who is we?
- Me and three other gyus.

Bästa kvinnliga biroll:

Ruby Dee ("American Gangster")
Cate Blanchett ("I'm Not There")
Saoirse Ronan ("Försoning")
Amy Ryan ("Gone Baby Gone")
Tilda Swinton ("Michael Clayton")

Den gråtande mamman som genomgår sin dotters kidnappning spelad av Amy Ryan är den jag kan tänka mig, men jag har lite svårt att basera det på något annat än gissningar. Jag har inte sett en enda film av de nominerade...yet.

2 kommentarer

Ace

13 Feb 2008 19:03

Egentligen är det tidig måndag morgon den 25 klockan 2.00. Men jag ska titta, det är säkert..

AvenueL

13 Feb 2008 20:09

Denna gång ska jag banne mig se på galan, oavsett vad som sker... Jag är så glad att strejken äntligen löst sig!

Kommentera

Publiceras ej