080429

0kommentarer

Dagen började med tåget till Stockholm och t-banan till Östermalms torg. (Jag kunde inte övertala min bror om att få låna terminskortet så jag fick stämpla hela dagen..)
Därifrån till Kungliga biblioteket - det var väldigt fint och mycket intressant och vi fastnade lite på mikrofilmsavdelningen där det fanns alla upplagor av vår lokaltidning, Nynäshamns Posten. 
I tysta läsesalen var vi rädda för att bli utslängda för att skorna knarrade och Selma Lagerlöf-utställningen berättade att hon var en driven kvinna som var noga med vad som skedde, vi såg ovanligt lite riktiga böcker för att vara ett bibliotek för det finns tydligen under marken i arkivet.

Det roligaste var ändå att se alla gå runt med sina saker i en plastpåse, man fick nämligen inte ha med sig väskor in i biblioteket och man skulle heller inte lämna sakerna i skåpen i kapphallen. Därför fick man se datorer, plånböcker, mobiler medmera i dessa genomskinliga påsar..

Efter EU-snack i Humlegården och lunch i Kungshallen (Vi var länge i stan innan vi kom till den verkliga anledningen vi var där..) promenerade vi runt lite.
Och då menar jag runt mycket!
Vi var vid Svampen och skulle till Europaparlamentets informationskontor på Nybrogatan. De ligger en gata ifrån varann men vi skulle ha en skön promenad och tog världens omväg för att slösa tid. Det blev en glass på Östermalms torg också..
   Studiebessöket var intressant, informatören var duktig och vi fick broschyrer och infoblad med oss hem.
Innan hemgång shoppade jag en klänning också, man får passa på när man ändå är i stan..

Kommentera

Publiceras ej