Låt aldrig hoppet försvinna..

0kommentarer

Idag är det alla helgons dag och då passar alla på att vara lite extra aktiva på kyrkogården. Vi tänder ljus och tänker på de nära och kära som lämnat oss. Som om vi inte kan göra det alltid..

Pappa och jag tog en promenad och hamnade på kyrkogården, stannade nästan en timme, vi gick runt där och tittade på alla gravar. Man ska inte skratta eller prata högt eller så, det kändes som att folk kunde tycka det var vanärande, men vem kan låta bli när folk har så roliga namn? Viktiga tror en del att dem var också, på vissa gravstenar står yrketingraverat - "Jag är viktig fast död, så de så!" - kunde det lika gärna ha stått..
   Det vi egentligen skulle göra var att leta efter min gammelfarmors grav, jag hade en aning om att den var på östra sidan av kapellet men hittade den inte.
Senare på dagen när jag åkte dit med min mamma och moster fick det sin förklaring.. Vi hade letat efter en gravsten som blivit nygraverad med gammelfarmor Edits namn men på riktigt stod det bara gammelfarfar Torstens familjegrav på den.
Vi besökte minneslunden också, som jag tycker är ett mycket bättre ställe att tända ljus på än vid en grav. Vi tände ljus för min gammelmorbror, farmor, farfar och faster. De senaste två åren har inte varit bra för vår släkt, jag känner inte för fler förluster.. But then again: who does?

 image64
Tänd ett ljus och låt det brinna, låt aldrig hoppet försvinna, det är mörkt nu men det blir ljusare igen..

Kommentera

Publiceras ej